جمعه 30 فروردين 1398
تاریخ : شنبه 1 مهر 1396
کد 2453

«سعیدی» از چالش‌های آذربایجان شرقی و ویژگی «استاندار مطلوب» می‌گوید

نماینده مردم تبریز، اسکو و آذرشهر در مجلس شورای اسلامی گفت: بر اساس آنچه از سوی دولت اعلام شده تنها یک گزینه برای استانداری آذربایجان شرقی مطرح شده است؛ اما شایعات پیرامون این موضوع زیاد است.  
نماینده مردم تبریز، اسکو و آذرشهر در مجلس شورای اسلامی گفت: بر اساس آنچه از سوی دولت اعلام شده تنها یک گزینه برای استانداری آذربایجان شرقی مطرح شده است؛ اما شایعات پیرامون این موضوع زیاد است.
 
به گزارش هم نوا به نقل از ایسنا، محمد اسماعیل سعیدی با بیان این مطلب افزود: در آستانه‌ی رویداد سرنوشت‌ساز «تبریز ۲۰۱۸» این حالت انفعال به نفع استان نبوده و باید سریعاً استاندار و شهردار تبریز تعیین شود.
وی در خصوص بررسی گزینه‌های دولت برای استانداری آذربایجان شرقی در جلسه‌ی مجمع نمایندگان استان، اظهار کرد: بنده به دلیل مأموریت کاری، نتوانستم در جلسه‌ی اخیر مجمع نمایندگان استان شرکت کنم، اما پیگیر موضوع بودم؛ طبق مصاحبه‌ی چند روز گذشته‌ی رئیس مجمع نمایندگان استان، نمایندگان تنها معیارهای استاندار آذربایجان شرقی را بررسی کرده و ادعای مطرح کردن گزینه‌ی استانداری توسط مجمع، صحت ندارد و خود دولت، آقای خدابخش را به عنوان جدی‌ترین گزینه‌ی استانداری معرفی کرده است.
وی در پاسخ به سئوالی مبنی بر اینکه استاندار آذربایجان شرقی باید چه ویژگی‌هایی داشته باشد؟ گفت: معتقدم استاندار آذربایجان شرقی باید اهل آذربایجان باشد و این موضوع یک اصل و مهمترین ویژگی است؛ همچنین ضرورت دارد استاندار با مشکلات و چالش‌های استان در زمینه‌ی محیط زیست، کشاورزی، صنعت، اقتصاد و … آشنا باشد.
سعیدی در خصوص چالش‌های آذربایجان شرقی بیان کرد: کمبود آب، رفته رفته به اصلی‌ترین چالش استان تبدیل می‌شود؛ کمبود آب، دریاچه ارومیه را در مرحله‌ی نابودی قرار داده و بخش کشاورزی نیز به طور جدی با مشکل کم آبی مواجه است.
وی با بیان اینکه صنعت دامداری استان حال و روز خوشی ندارد، اعلام کرد: کارخانجات تولید محصولات لبنی طی سال‌های گذشته شاهد رونق بودند، ولی اخیراً بنده از واحدهای تولید محصولات لبنی بازدید کردم که متأسفانه اکثر آن‌ها در آستانه‌ی تعطیلی قرار دارند.
وی با تأکید بر ضرورت حمایت از تولید داخلی و صادرات، گفت: بخش عظیمی از اقتصاد آذربایجان شرقی به بخش کشاورزی وابسته می‌باشد که متأسفانه هم اکنون کشاورزی استان با مشکلات جدی مواجه است؛ به طوری که سرما و تگرگ بخشی از محصولات باغی و زراعی را از بین برده و بخشی دیگر هم از بی‌تدبیری مسئولان آسیب دیده‌ است؛ جالب است بدانید اخیراً تصاویری منتشر شده که در استان، هلوی مرغوب را به دلیل نبود بازار فروش به حیوانات می‌دهند که این یعنی فاجعه! هلو را کیلویی ۳۰۰ تومان هم از باغ‌دار خریداری نمی‌کنند.
این نماینده‌ی مردم تبریز، اسکو و آذرشهر در مجلس تصریح کرد: استاندار جدید آذربایجان شرقی باید به مشکلات واقف بوده و برای حل آن‌ها برنامه داشته باشد تا استان از وضعیت کنونی نجات یابد.
وی ناوگان حمل‌ونقل و زیرساخت‌های‌ جاده‌ای را از دیگر چالش‌های استان اعلام کرد و افزود: بسیاری از پروژه‌های زیرساختی استان نیمه کاره رها شده‌اند و اصلاح ناوگان حمل‌ونقل درون شهری و برون‌شهری هم ضروری به نظر می‌رسد.
سعیدی وجود زیرساخت‌های جاده‌ای را در توسعه‌ی استان و ایجاد اشتغال موثر دانست و گفت: در صورت وجود زیرساخت‌های جاده‌ای و ناوگان حمل‌ونقل مناسب می‌توانیم ارتباطاتمان با کشورهای اروپایی، آسیای‌میانی و آسیای‌شرقی را افزایش دهیم.
وی با انتقاد از روند کند احداث راه‌آهن میانه – تبریز، عنوان کرد: سال‌هاست اجرای این پروژه‌ی مهم آغاز شده ولی به سرانجام نرسیده است؛ البته اگر افتتاح هم شود، چندان کارایی نخواهد داشت؛ چرا که مناسب تردد قطارهای سریع السیر نیست.
سعیدی خاطرنشان کرد: بارها با وزیر راه دولت دهم و یازدهم جلسه برگزار کرده و خواستار اصلاح و مناسب‌سازی خط آهن میانه – تبریز برای قطارهای سریع السیر شدیم که متأسفانه این جلسات به نتیجه نرسید. به عنوان نمونه در ایتالیا قطارهای سریع السیر مسیر ۷۰۰ کیلومتری میلان – رم را در مدت کمتر از چهار ساعت طی می‌کنند.  حمل‌ونقل ریلی یکی از ارزانترین و پرکاربردترین ناوگان حمل‌ونقل در جهان است.
وی با اشاره به برقراري پرواز بار هوايي (کارگو) در  فرودگاه بين  المللي شهيد  مدني تبريز، اعلام کرد: این امکانات برای صادرات محصولات فراهم شده که متأسفانه به دلیل بی‌توجهی وزارت راه و شهرسازی و علی‌رغم آماده شدن زیرساخت‌ها خبری از هواپیماهای باری در فرودگاه تبریز نیست.
این نماینده‌ی مجلس با اشاره به  تأثیر کارگو بر اقتصاد آذربايجان شرقي به ويژه در بخش کشاورزی، افزود: در صورت وجود هواپیماهای باری، محصولات کشاورزي مي‌تواند بيشترين حجم صادرات پايانه بار هوايي (کارگو ترمينال) تبريز را به کشورهای هدف به خود اختصاص دهد.
 
  • نوشته شده
  • در شنبه 1 مهر 1396
  • ساعت 11
  • توسط وحید اصغری
نظرات شما
captcha refresh